WahadÅowiec „Atlantis” przycumowany w tej chwili do pokÅadu miÄdzynarodowej stacji kosmicznej wróci na ZiemiÄ 21 lipca. Jest to ostatni lot w historii promów kosmicznych. Teraz caÅy ciÄżar w zakresie wymiany zaÅóg na miÄdzynarodowej stacji kosmicznej spadnie na statki rosyjskie. Jedno miejsce na pokÅadach „Sojuzów” NASA kupuje dla swych astronautów za ponad 50 milionów dolarów. OczywiÅcie, jest to bardzo duży wydatek dla Amerykanów, a zwÅaszcza jest to cios w ich wygórowane przecież ambicje. Dlatego obecnie propagujÄ na wszelkie możliwe sposoby koncepcjÄ „dorożek kosmicznych”, które, jak siÄ zapowiada, majÄ pojawiÄ siÄ już w poÅowie bieÅ¼Ä cego dziesiÄciolecia.
W 2008 roku, dwa lata przed tym, jak Barack Obama zrezygnowaÅ z realizacji programu ksiÄżycowego. NASA podpisaÅa porozumienia z dwoma firmami prywatnymi – „Space X” i „Orbital Sciences” na budowÄ statków i rakiet dla dostarczania Åadunków na pokÅad miÄdzynarodowej stacji kosmicznej. Transakcje te przewidujÄ 12 oraz 8 lotów statków towarowych na miÄdzynarodowej stacji kosmicznej. Najbardziej zaawansowany jest projekt zaÅożyciela firmy „Space X” Elona Maska, - powiedziaÅ specjalista w dziedzinie kosmonautyki Igor Lisow.
„Mask opracowaÅ statek pod nazwÄ „Dragon” z rakietÄ „Falkon 9”. W tej chwili zbudowany jest w wariancie towarowym. Może startowaÄ, cumowaÄ do pokÅadu miÄdzynarodowej stacji kosmicznej, potem oddzielaÄ siÄ, schodziÄ z orbity i dokonywaÄ lÄ dowania. Wszystko to, oprócz zbliżenia siÄ do stacji i cumowania, jest opracowane.”
„Falkon 9” mógÅ by zabraÄ na pokÅad 6 ton Åadunków albo, w przerobionej wersji, siedem osób. Jego rywal, wynik pracy spóÅki „Orbital Sciences” – statek „Cygnus” ma nieco mniejsze możliwoÅci - może zabieraÄ na pokÅad tylko dwie tony. Ponadto „Cygnus” nie byÅ ani razu w kosmosie.
Igor Lisow podkreÅla, że możliwoÅÄ przerobienia statków dla przewożenia ludzi nigdzie nie byÅa uwzglÄdniona. NASA nie wysuwa takich wymagaÅ wobec firm.
Jednakże rzecz najważniejsza polega nie na tym bynajmniej. Oba projekty sÄ jeszcze niedopracowane. „Space X” i „Orbital Sciences” muszÄ jeszcze w jakiÅ sposób udowodniÄ niezawodnoÅci swych statków – nie należy zapominaÄ o smutnych losach promów „Challenger” ”Columbia”.
NASA ma jeszcze jeden projekt komercyjny, realizowany wspólnie z Boeingiem – jest to zaÅogowy moduÅ przeznaczony dla siedmiu osób – CST-100. Jednakże ten projekt istnieje na razie tylko na papierze.
Natomiast, wedÅug Igora Lisowa, nader dobre perspektywy rokuje rosyjski statek transportowy „RuÅ”. BÄdzie istotnie obszerniejszy od „Sojuzów” i potrafi, w przypadku koniecznoÅci, nawet dokonaÄ lotu dokoÅa KsiÄżyca. Pierwszy start tego statku z zaÅogÄ na pokÅadzie z kosmodromu „Wostocznyj” zaplanowano na 2018 rok.
Source:
No comments:
Post a Comment