Sunday, July 17, 2011

Zbliża siÄ™ okres „taksówek kosmicznych”: GÅ‚os Rosji

WahadÅ‚owiec „Atlantis” przycumowany w tej chwili do pokÅ‚adu miÄ™dzynarodowej stacji kosmicznej wróci na ZiemiÄ™ 21 lipca. Jest to ostatni lot w historii promów kosmicznych. Teraz caÅ‚y ciężar w zakresie wymiany zaÅ‚óg na miÄ™dzynarodowej stacji kosmicznej spadnie na statki rosyjskie. Jedno miejsce na pokÅ‚adach „Sojuzów” NASA kupuje dla swych astronautów za ponad 50 milionów dolarów. OczywiÅ›cie, jest to bardzo duży wydatek dla Amerykanów, a zwÅ‚aszcza jest to cios w ich wygórowane przecież ambicje. Dlatego obecnie propagujÄ… na wszelkie możliwe sposoby koncepcjÄ™ „dorożek kosmicznych”, które, jak siÄ™ zapowiada, majÄ… pojawić siÄ™ już w poÅ‚owie bieżącego dziesiÄ™ciolecia.

W 2008 roku,  dwa lata przed tym, jak Barack Obama zrezygnowaÅ‚ z realizacji programu księżycowego. NASA podpisaÅ‚a porozumienia z dwoma firmami prywatnymi – „Space X” i „Orbital Sciences” na budowÄ™ statków i rakiet dla dostarczania Å‚adunków na pokÅ‚ad miÄ™dzynarodowej stacji kosmicznej. Transakcje te przewidujÄ… 12 oraz 8 lotów statków towarowych na miÄ™dzynarodowej stacji kosmicznej. Najbardziej zaawansowany jest projekt zaÅ‚ożyciela firmy „Space X” Elona Maska, - powiedziaÅ‚ specjalista w dziedzinie kosmonautyki Igor Lisow.                       

„Mask opracowaÅ‚ statek pod nazwÄ… „Dragon” z rakietÄ… „Falkon 9”. W tej chwili zbudowany jest w wariancie towarowym. Może startować, cumować do pokÅ‚adu miÄ™dzynarodowej stacji kosmicznej, potem oddzielać siÄ™, schodzić z orbity i dokonywać lÄ…dowania. Wszystko to, oprócz zbliżenia siÄ™ do stacji i cumowania, jest opracowane.”

 „Falkon 9” mógÅ‚ by zabrać na pokÅ‚ad 6 ton Å‚adunków albo, w przerobionej wersji, siedem osób. Jego rywal, wynik pracy spóÅ‚ki „Orbital Sciences” – statek „Cygnus” ma nieco mniejsze możliwoÅ›ci - może zabierać na pokÅ‚ad tylko dwie tony. Ponadto „Cygnus” nie byÅ‚ ani razu w kosmosie.

Igor Lisow podkreÅ›la, że możliwość przerobienia statków dla przewożenia ludzi nigdzie nie byÅ‚a uwzglÄ™dniona. NASA nie wysuwa takich wymagaÅ„ wobec firm.

Jednakże rzecz najważniejsza polega nie na tym bynajmniej. Oba projekty sÄ… jeszcze niedopracowane. „Space X” i „Orbital Sciences” muszÄ… jeszcze w jakiÅ› sposób udowodnić niezawodnoÅ›ci swych statków – nie należy zapominać o smutnych losach promów „Challenger” ”Columbia”.

NASA ma jeszcze jeden projekt komercyjny, realizowany wspólnie z Boeingiem – jest to zaÅ‚ogowy moduÅ‚ przeznaczony dla siedmiu osób – CST-100. Jednakże ten projekt istnieje na razie tylko na papierze.

Natomiast, wedÅ‚ug Igora Lisowa, nader dobre perspektywy rokuje rosyjski statek transportowy „RuÅ›”. BÄ™dzie istotnie obszerniejszy od „Sojuzów” i potrafi, w przypadku koniecznoÅ›ci, nawet dokonać lotu dokoÅ‚a Księżyca. Pierwszy start tego statku z zaÅ‚ogÄ… na pokÅ‚adzie z kosmodromu „Wostocznyj” zaplanowano na 2018 rok.

Source: http://polish.ruvr.ru

No comments:

Post a Comment